نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد.(صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص:67)
میلاد با سعادت امام رئوف بر تمام شیعیان و دوست داران حضرتش مبارک باد.
ما دولت تسلیم و رضا می طلبیم
راهی سوی اقلیم بقا می طلبیم
اندر دو جهان ، عزت و اقبال و نجات
از فیض ولایت رضا می طلبیم
……………………………………………………….
***************************************
]]>امام حسین(ع) با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) و از بین بردن بدعتهایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیّه در دین ایجاد شده بود قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا ضمن اشاره به انگیزه قیام شان فرمودند:من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدم رسول خدا (ص) قیام کرده ام می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدّم پیامبراکرم(ص) و پدرم علی بن ابی طالب(ع) عمل می کنم.
بحارالانوار، ج45، ص6.
]]>
قوام هیئت به جهاد است؛ جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابلهی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلیها تلاش میکنند، تلاشهای علمی زیادی میکنند، تلاشهای اقتصادی میکنند که خوب و بهجا است، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدفگیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام میگیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابلهی با دشمن، میشود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابلهی با دشمن، میشود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی کردن وسوسهی دشمن، میشود جهاد؛ اینها همه جهاد است. پس مهم این است که ما عرصهی جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصهای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است.
* مسئله و پیوند جمهوریت و اسلامیت یکی از ابداعات امام خمینی رحمةاللهعلیه بود که در فصل نوینی نه فقط برای ایران اسلامی، بلکه برای دنیای اسلام در تجربه یک الگوی سیاسی متفاوت با آنچه در گذشته تجربه شده بود و در کلاسها و علوم سیاسی تدریس و تدرس میشد، محسوب میشود. به همین خاطر، شناختن این پدیده مبارک و شناختن آفتهایی که ممکن است بر سر راه باشد طبیعتاً از وظایف و مسئولیت ما در استمرار حرکت امام راحل عظیمالشأن است.
]]>
وقتی قدمگاهت را بیاد میآورم، احساس غرور میکنم که بوسه بر جای پای پسر زهرا میزنم. پایی که آرزو میکردمای کاش روی چشمانم میگذاشتی تا لایق دیدن روی مهدی شود. آن خاک را، چون مرهمی به چشمانم میکشم که از گریه انتظار به دیدگان یعقوب شبیه شده.
حدیث بیست و هفتم
امام رضا (ع) میفرماید:
مَن زارَنِی عَلَى بُعدِ دارِی، أتَیتُهُ یَومَ القِیامَهِ فی ثلاثِ مَواطِنَ حتّى اُخَلِّصَهُ مِن أهوالِها: إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمینا وشِمالاً، وعِندَ الصِّراطِ وعِندَ المِیزانِ
هر که مرا در دیار غربت زیارت کند، روز قیامت در سه جا به داد او مى رسم و از هراسها و سختی هاى آنها نجاتش مى دهم:
وقتى که نامه هاى اعمال از راست و چپ پراکنده شوند
]]>
]]>
خلقت نورانى حضرت زهرا (س)
حضرت فاطمه زهرا (س) براى پدر و ديگر مردمان گلى بود كه رايحه خوشش حيات آفرين دل ها بود و خداوند او را خير كثير ناميد.
پس جاى شگفتى نيست كه او بار غم ابتر بودن را از چهره ى پدرش ، حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله بزدايد ، چرا كه فرزندان پسر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله چندى نمى پاييد كه رخت برمى بستند و اين خود بهانه اى به دست دشمنان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله داده بود تا نغمه ساز اين سخن شوند كه بعد از محمد صلى اللَّه عليه و آله نامى از او نمى ماند.
«بسم الله الرحمن الرحيم، انا اعطيناك الكوثر، فصل لربك وانحر، ان شانئك هوالابتر»
به نام خداوند بخشنده و مهربان، ما كوثر به تو ارزانى داشتيم. پس پروردگار خود را به نماز گرامى دار و قربانى كن. همانا كه بدخواه تو ابتر است.
اسامی حضرت زهرا (س)
نامگذارى زهرا عليهالسلام است از طرف خداوند متعال مى باشد.
قال الصادق عليهالسلام:
«لفاطمة تسعة أسماء عند اللَّه عزّ و جل: فاطمة والصديقة والمباركة والطاهرة والزكية والراضية والمرضية والمحدثة والزهراء ثم قال:…»؛
حضرت فاطمه ى زهراء عليهاالسلام در پيشگاه خداوند نه اسم مخصوص دارد : فاطمه ، صديقه ، مباركه ، طاهره ، زكيه ، راضيه ، مرضيه ، محدثه و زهراء
]]>
اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بندهی ناچیز مایلم با جوانان
عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران
اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل دربارهی گذشته است.
عزیزان! نادانستهها را جز با تجربهی خود یا گوش سپردن به تجربهی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری
از آنچه را ما دیده و آزمودهایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیدهایم و شما خواهید دید.
دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید
و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید
ولایت عظمی ٰ )ارواحنافداه( است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته
را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت
خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی،
تحریف و دروغپردازی دربارهی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همهی ابزارها
برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیادهنظامش نمی-
توان شنید.
امام محمدباقر علیه السلام در وصفشان فرموده است: «گویا من قومی را می بینم که از مشرق زمین خروج کرده، حق خود را می طلبند، ولی به آنان نمی دهند، دیگر باره حق خود را می خواهند و به آنان نمی دهند، وقتی چنین دیدند سلاح خود را بر دوش نهاده آنگاه حق آنان را می دهند، ولی آنان نمی پذیرند تا این که قیام کنند و این حکومت را به جز صاحبشان به کسی تحویل نخواهند داد و اینان کشته هایشان شهیدند.» غیبت نعمانی، 50/273
رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم در یک پیش گویی از خیزش حق طلبانه ملت مسلمان ایران و به دنبال آن با الگو گرفتن دیگر ملت ها از انقلاب ایران، زمینه سازی حکومت جهانی حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را نوید داده و فرمودند: مردمی از مشرق زمین، قیام کنند و زمینه را برای (حکومت) مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف فراهم کنند. بحارالانوار، 51/87.
]]>